Propozycja wykorzystania dworca PKP do odprawy pasażerów tanich linii

Propozycja obsługi tanich linii poprzez zorganizowanie terminalu pasażerskiego na dworcu PKP w Zielonej Górze i dowóz odprawionych pasażerów bezpośrednio na samolot


Problemem portu lotniczego Zielona Góra- Babimost jest brak terminalu zdolnego jednorazowo odprawić np. 189 osób (pojemność typowego boeinga tanich linii). Niniejsze krótkie opracowanie proponuje zorganizowanie airport linku- specjalnego połączenia łączącego miasto z lotniskiem. Główny terminal odprawiający większość pasażerów powstałby wówczas na cześci dworca PKP w Zielonej Górze, a już odprawionych pasażerów dowożonoby autobusami bezpośrednio na płytę lotniska, pod oczekujący samolot.

Pomysł na taki rodzaj obsługi pasażerskiej nie jest nowy- gdy remontowano port lotniczy w Poznaniu-Ławicy, w taki sam sposób zorganizowano obsługę portu w Babimoście. Wówczas dowożono autobusami już odprawionych pasażerów bezpośrednio na płytę lotniska, pod samoloty.

Rozwiązanie to jest identyczne z tymi stosowanymi obecnie na zachodzie Europy- przy wielu portach lotniczych funkcjonują terminale w centrach miast powiązane zwykle bezpośrednim połączeniem kolejowym z portem lotniczym, a połączeniami tymi często przewozi się już odprawionych pasażerów.

Odprawa ta możliwa jest tylko w jedną stronę- do samolotu, z uwagi na brak możliwości technicznych by prowadzić ją w obie strony. Pasażerowie przylatujący odbierają więc swój bagaż bez wyjątku w porcie lotniczym, zaś pasażerowie odlatujący mogą go nadac albo w terminalu w centrum miasta, albo w porcie lotniczym. Rozwiązanie takie może funkcjonować także w Zielonej Górze.

Propozycja systemu airport link w Zielonej Górze
Pasażerowie są odprawiani do samolotów na terenie dworca PKP Zielona Góra. W tym celu wykorzystać można np. dwa duże, nieużywane pomieszczenia byłych poczekalni we wschodniej części dworca, dziś słabo wykorzystanego. Odprawieni pasażerowie gromadzą się w poczekalniach, skąd są dowożeni autobusem bezpośrednio pod samolot oczekujący na pasie startowym. Oddzielnie dowożony jest ich bagaż.

Dodatkowo pasażerowie z północy regionu mają możliwość dokonania odprawy w porcie lotniczym. Pasażerowie przylatujący odbierają bez wyjątku swój bagaż na terenie terminalu portu lotniczego.

Sposób dowozu
Pasażerowie dowożeni byliby autobusami. Umiejscownienie terminalu na dworcu kolejowym powoduje że w przyszłości, po zmodernizowaniu linii do Poznania i budowie obejścia Czerwieńska, łatwe będzie wykorzystanie linii kolejowej i bocznicy do portu w celu dowozu pasażerów do portu lotniczego. Tak samo, dowożeni byliby już odprawieni pasażerowie.


Fot. Dworzec PKP w Zielonej Górze. Jego niewykorzystana wschodnia część (1/3 dworca po prawej stronie fotografii) mieściłaby miejski terminal portu lotniczego. Fot. PKP i wikimedia

Komentarze

Prześlij komentarz

Waszym zdaniem



Jak bardzo szybko opublikować swoje teksty lub wydarzenie?

Jak publikować swój tekst/ event?
Swoje wydarzenie lub pojedynczy tekst podeślij na adres email: adam(małpa)wieczorna.pl
Zaopatrz emajl w komunikatywny tytuł: będzie on tematem twojego artykułu/ wydarzenia.
Możesz dołączyć plik graficzny (formaty: jpg, png, gif). Wydarzenie lub tekst ukaże się natychmiast na stronie.
Osoby zainteresowane stałą współpracą otrzymują swoje konto: zgłoszenia na wydawnictwo(małpa)wieczorna.pl. Odwołania publikacji i skargi, wnioski o wycofanie publikacji proszę słać sms-em Tel. 0604443623