MZK niezainteresowane ocaleniem Kolei Szprotawskiej
Pani z MZK niestety zainteresowania nie wykazała, tłumacząc że zajmują się jedynie autobusami, a kolej to byłoby coś nowego. No cóż. Poniżej mój apel umieszczony na jednym z branżowych portali.
Europejski skandal transportowy roku- rozbiórka kolei miejskiej w Zielonej Górze
Gdyby ktoś likwidował dziś system tramwajowy w jakimś polskim mieście, powiedzielibyśmy że ów decydent nie zna się na transporcie publicznym, że nie umie docenić infrastruktury jaką posiada, że nie zna możliwości jej należytego wykorzystania. Gdyby na przykład Elbląg likwidowałby dziś swoje tramwaje i wypruwał szyny z ulic, nazwalibyśmy to ogólnoeuropejskim skandalem. Z oburzeniem donosiłyby o tym jakieś niemieckie czy brytyjskie gazety fachowe. Dyskutowałaby o tym spora część naukowców
Torowiska kolei miejskiej w Zielonej Górze niszczone są konsekwentnie od lat 90-tych. Przedwojenna trasa kolejowa przez centrum miasta była poprowadzona w połowie bezkolizyjnie, wiaduktami i estakadami przebiegała nad zielonogórskimi ulicami. Do dziś z czterech wiaduktów ostały się dwa. Wielkie zasługi w jej likwidacji odniósł prezydent Zygmunt Listowski (SLD).
Fot. Wiadukt nad ulicą Kożuchowską na kilka dni przed rozbiórką w 2001 roku
(M. Toporowicz, ze strony www.kolejka.ptkraj.pl)
Fot. Tego wiaduktu już nie ma (zdjęcie: M. Toporowicz, ze strony www.kolejka.ptkraj.pl)
Początkowo, od 1911 roku była to najprawdopodobniej linia wąskotorowa, z czasem przekuto ją na tor normalny. Ostatnie pociągi pasażerskie linia ta widziała w rozkładzie 1945/1946, skomunikowane na głównym zielonogórskim dworcu z pociągiem do Poznania. Do lat 90-tych kursowały tu jeszcze pociągi towarowe, potem zaczęto trwający do chwili obecnej festiwal demontażu. Obecnie planuje się linię rozebrać całkowicie, władze miasta planują zrobienie w tym miejscu ścieżki rowerowej.
Jest to, jak sądzę, europejski skandal. Nie słyszałem o mieście w Europie, ba, o 200-tysięcznej aglomeracji, w której likwidowałoby infrastrukturę transportu szynowego w centrum miasta. Planuje się obecnie połączyć miasta aglomeracji- Sulechów, Nową Sól i Zieloną Górę systemem szybkiej kolei miejskiej, przyznano już środki na budowę skrótu omijającego Czerwieńsk na trasie do Sulechowa.
Ale mimo to linia w centrum Zielonej Góry jest likwidowana. W 2008 roku zaasfaltowały torowisko na ul. Kraszewskiego przy „Polskiej Wełnie”, największym centrum handlowym w mieście. Obecnie na zawsze zapchanym parkingu przy tym centrum handlowym doszło nawet do bójki o miejsce parkingowe. PKP Nieruchomości zamierza także sprzedać fragment torów przy bazie paliw – uniemożliwi to uruchomienie koeli miejskiej w przyszłości.
Szefostwo MZK w Zielonej Górze jest aktorem w tej skandalicznej sytuacji. Ci ludzie powinni mieć pewną wiedzę fachową, powinni rozpoznać wartość infrastruktury umożliwiającej wprowadzenie usługi przewozowej o jakości i prędkości równej parametrom metra. Tymczasem ludzie ci nie tylko od lat milczą, ale nawet krytykują ideę wykorzystania tej infrastruktury (wg nich to będzie „znacznym utrudnieniem dla uczestników ruchu drogowego” - sic!).
Pani Langer z Zielonogórskiego MZK w grudniu 2003 roku dokonała na łamach prasy obliczeń że za koszt uruchomienia kolei miejskiej (ok. 30 mln PLN) mogłaby nabyć 46 autobusów niskopodłogowych. Rozbiła się o problemy, jak tankować takie pojazdy, gdzie je serwisować, i kto miałby przygotować infrastrukturę przystankową. Autorka prosiła by nie traktować jej głosu jako negującego możliwość wykorzystania torów kolei miejskiej do transportu miejskiego. Jednakże przez ostatnie 6 lat jednakże tutejszy MZK nie wydał głosu oburzenia, mimo posuwającej się rozbiórki linii.
Gdyby Zielona Góra leżała w granicach Czech czy Niemiec, owej linii nikt by nie rozebrał, a do Jędrzychowa co 5 czy 10 minut kursowałaby kolej miejska albo też ową linię przebudowanoby na szybki tramwaj. Czas przejazdu z zachodnich osiedli mieszkaniowych do dworca PKS czy PKP skróconoby 3-krotnie. Tymczasem przykład Zielonej Góry pokazuje że nasz kraj wciąż zalicza się do tej „cywilizacji transportowej” w której infrastrukturę miejskiego transportu szynowego się po prostu rozbiera. Jednocześnie władze miasta planują wydanie 140 mln PLN na rozbudowę sieci drogowej, także do zakorkowanej dziś dzielnicy Jędrzychów, do której uprzednio rozebrano tory.
Zielona Góra jest w tej chwili jedynym miastem w Polsce i przypuszczalnie także w Unii Europejskiej które nieodwracalnie likwiduje swój system miejskiego transportu szynowego. Szanowni Państwo. Być może zawodowo znacie szefostwo zielonogórskiego MZK, być może potraficie przekonać władze miasta że decyzja o likwidacji linii kolei miejskiej jest błędem.
Wasze apele i protesty mogą to zmienić. Podaję adresy na które można wysyłać listy:
Prezydent Zielonej Góry Pan Janusz Kubicki: gabinetprezydenta(małpa)um.zielona-gora.pl,
Urząd Miasta Zielona Góra: UrzadMiasta(małpa)um.zielona-gora.pl
Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze: mzk(małpa)mzk.zgora.pl
Literatura:
Barbara Langer, „Tylko bez spazmów”, Puls, grudzień 2003
On-line: http://www.puls.ctinet.pl/archiwum/html/_grudzien_2003/08.html
Fot. Fotografie z przebiegu linii (mat. autora i wikimediów)
Treści zamieszczane w blogach są opiniami poszczególnych autorów i za ich treść Redakcja portalu TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności
OdpowiedzUsuń15.07.24fangyanting
ray ban sunglasses
oakley sunglasses outlet
ray ban outlet
kate spade handbags
michael kors
oakley sunglasses outlet
ed hardy clothing outlet
longchamp outlet online
sac louis vuitton
soccer jerseys for sale
cheap snabacks
chanel handbags
oakley sunglasses wholesale
burberry outlet online
toms shoes sale
michael kors uk
louis vuitton borse
chanel online shop
ray ban glasses
replica watches for sale
coach outlet online
air jordan uk
kate spade new york
true religion outlet
michael kors bags
michael kors outlet
retro jordans
hollister kids
michael kors outlet online
louboutin femme
jorda femme pas cher
abercrombie & fitch
longchamp pliage pas cher
abercrombie and fitch
coach factory outlet
michael kors bags
OdpowiedzUsuńoakley sunglasses
cheap michael kors handbags
christian louboutin
moncler jackets
ugg boots
prada outlet
timberland boots
michael kors handbags
replica handbags
coach handbags
toms outlet
cheap mlb jerseys
wellensteyn jackets
asics
ugg boots
coach outlet
designer handbags
swarovski jewelry
ugg outlet
ugg outlet
prada handbags
ugg boots
calvin klein underwear
moncler outlet
chanel handbags
ralph lauren uk
snow boots
montblanc pens
mulberry outlet
michael kors outlet
ugg outlet
longchamp handbags
thomas sabo uk
beats headphones
1021maoqiuyun