Obejście Czerwieńska budowane bez PKP?

Warszawa, 6.04.2009

Do Zarządu woj. Lubuskiego

Szanowni Państwo,

Jako ekonomista chciałbym zachęcić do rozwiązania sprawy kolejowego obejścia Czerwieńska. Sądzę że jest ono niezbędne dla utrzymania tych nędznych resztek ruchu dalekobieżnego do Zielonej Góry jaki jeszcze funkcjonuje na sieci kolejowej. To miasto jest pozbawione połączeń dalekobieżnych innych niż ta jedna linia ( za połączenie dalekobieżne nie uznaję zdewastowanych linii ze średnią prędkością handlową pociągów 30- 35 km/h i jednym poc. pospiesznym na dobę, jak np. w kierunku Wrocławia).

Należy w mojej opinii machnąć ręką na PKP i tym podobne państwowe przedsiębiorstwa, które tylko zmarnowały cenny czas. Wzorem sąsiedniego woj. dolnośląskiego, należy przechrzcić zarząd dróg wojewódzkich także w zarząd dróg kolejowych, wzorem „Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei”. Należy zatrudnić tam osoby posiadające kompetencje w dziedzinie utrzymania dróg kolejowych. W woj. dolnośląskim zatrudniono znanego mi działacza organizacji pozarządowych zajmujących się kolejnictwem. Oto strona tej instytucji: http://dsdik.wroc.pl/

W woj. dolnośląskim nowy zarząd linii kolejowych przejął od PKP Polskie Linie Kolejowe wiele linii bocznych i lokalnych które przez lata były kompletnie zaniedbane, nie wykonywano nawet odwodnień torów ani najbardziej podstawowych remontów. Przejął on linie z Wrocławia do Trzebnicy czy z Wałbrzycha do Kłodzka. U nas takowy zarząd mógłby przejąć linie z Gorzowa do Zbąszynka czy z Zielonej Góry do Żar i Węglińca.

Takowy zarząd może samodzielnie przeprowadzić ta inwestycję. Odcinek linii kolejowej omijający Czerwieńsk będzie wówczas nie własnością PKP PLK, lecz owej instytucji, która będzie także pobierać od przewoźników kolejowych stosowną opłatę za jego wykorzystanie, albo zleci to zadanie PKP PLK, który to zarząd torów prowadzi tzw. One Stop Shop, czyli sprzedaje także dostęp do torów na sieci innych zarządów niż PKP PLK. Zresztą w grę wchodzi w zasadzie tylko dwóch przewoźników mogących wykorzystywać ten odcinek toru.

Zachęcam do rozważenia dokonania tej inwestycji bez udziału PKP Polskie Linie Kolejowe czy PKP S.A. Niestety, nie znam się na technicznych aspektach budowy takich linii, tak więc mogę doradzić jedynie w kwestiach ekonomicznych- policzyć jej rentowność, zaproponować metody finansowania jej budowy etc.

Pozdrawiam,

/-/


PS. Załączam przykład działalności woj. dolnośląskiego- informacja prasowa


Linia kolejowa nr 311 Szklarska Poręba Górna – Granica Państwa – przetarg ogłoszony Drukuj
z dnia: 2009-03-02

W piątek 27 lutego 2009 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce - Granica Państwa na odcinku od km 28+844 do km 43+138 (Szklarska Poręba Górna – Granica Państwa). Ostateczny termin składania ofert został wyznaczony na 23 marca 2009 roku, godz. 10:00.

Linia kolejowa nr 311 na odcinku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce - Granica Państwa jest drugą linią przejętą przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Stan techniczny infrastruktury, podobnie jak w przypadku rewitalizowanej linii do Trzebnicy, wymaga kompleksowego remontu.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął linię nr 311 na odcinku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce – Granica Państwa w listopadzie 2007 roku. W trwałym zarządzie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei linia kolejowa znajduje się od maja 2008 roku. W październiku 2008 roku DSDiK zleciła wykonanie dokumentacji technicznej dotyczącej odcinka Szklarska Poręba Górna - Jakuszyce – Granica Państwa wraz zaleceniami remontowymi i wstępnym kosztorysem. Prace nad dokumentacją zakończono pod koniec listopada ubiegłego roku. Równolegle DSDiK złożyła wniosek o dofinansowanie remontu linii kolejowej nr 311 na odcinku Szklarska Poręba Górna - Jakuszyce – Granica Państwa w ramach „Programu Operacyjnego Wspólnoty Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013. Wniosek przeszedł pozytywną weryfikację, a DSDiK jest liderem tego projektu, który będzie realizowała wspólnie ze stroną czeską (SZDC z siedzibą w Pradze).


http://dsdik.wroc.pl/dsdik/aktualnosci/1-aktualnosci/447-linia-kolejowa-nr-311-szklarska-porba-gorna-granica-pastwa-przetarg-ogoszony.html

Komentarze

  1. PKP Cargo przejął lokomotywownie Żagań. Dla Żagania wszystko zmierza w dobrym dolnośląskim kierunku. Precz z podległością Zielonej Górze. Niedoczekanie Pana, panie Fularz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wrocławski PKP Cargo*

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Waszym zdaniem



Jak bardzo szybko opublikować swoje teksty lub wydarzenie?

Jak publikować swój tekst/ event?
Swoje wydarzenie lub pojedynczy tekst podeślij na adres email: adam(małpa)wieczorna.pl
Zaopatrz emajl w komunikatywny tytuł: będzie on tematem twojego artykułu/ wydarzenia.
Możesz dołączyć plik graficzny (formaty: jpg, png, gif). Wydarzenie lub tekst ukaże się natychmiast na stronie.
Osoby zainteresowane stałą współpracą otrzymują swoje konto: zgłoszenia na wydawnictwo(małpa)wieczorna.pl. Odwołania publikacji i skargi, wnioski o wycofanie publikacji proszę słać sms-em Tel. 0604443623