Polskie Porty Lotnicze przedsiębiorswo państqowe- grabasz naszego portu lotniczego

Na rynku trwa właśnie ostra walka przewoźników o żywiołowo rozwijający się rynek (40 % wzrostu w pierwszej połowie 2005 r.), i porty lotnicze, które o przewoźników w tym epokowym momencie w ogóle nie zabiegają, nie mają jakichkolwiek szans na rozwój, i pozostaną na uboczu, nie mając jakiegokolwiek ruchu, z bardzo niewielkimi szansami na poprawienie swej pozycji w przyszłości.

Do takich portów należy port lotniczy w Zielonej Górze. Jako jedyny w Polsce nie ma on nawet swojej własnej witryny internetowej (obecną utrzymje nie zarządca portu- nie chce mu się, ale robi to za niego lokalny samorząd!), nie istnieje jego PR ani marketing. Ten port, jedyny w naszym regionie, po prostu trwa, egzystuje w bliżej niewiadomym celu, bo ruch na nim jest minimalny i korzyści z niego dla regionu są z pewnością mniejsze niż koszty jego utrzymania (ok. 3,5- 4 mln PLN rocznie).
Do naszego portu mogliby kursować tani przewoźnicy lotniczy, i uwzględniliby go w swojej siatce połączeń jako destynacji o nazwie Zachodnia Polska/ Zielona Góra lub Zielona Góra/ Wielkopolska. Nasz port jest oddalony o ok. 10 km od północnego krańca Trójmiasta Lubuskiego (180 tys. mieszkańców), jest położony na granicy Wielkopolski, i ma jakieś 3 mln mieszkańców w obszarze oddziaływania (promień 100 km dystansu wokół portu, spośród których większość mieszka w sąsiedniej Wielkopolsce).

W rozmowach z przewoźnikami lotniczymi pojawiła się z ich strony propozycja lotów z Londynu (3 -4 razy x tydzień) do naszego portu. Ponadto w dalszej przyszłości możliwe byłyby loty do Frankfurtu (Hahn). Nasz port posiada wystarczajacą infrastrukturę dróg kołowania i postojowych, by jakaś tania linia albo przewoźnik cargo zainstalował tutaj swoją polską bazę, oczywiście gdy dostanie odpowiednio atrakcyjne warunki cenowe. Tego typu linie są jedyną szansą dla naszego portu, i jest możliwy jego szybki rozwój w oparciu o starategię rynkową znaną jako LOW-COST-AIRPORT.

Port przyciągałby przewoźników bardzo niskimi opłatami lotniskowymi, atrakcyjną nazwą określajacą cały region oddziaływania lub jego największe aglomeracje (np. "Zachodnia Polska" albo„Wielkopolska/ Zielona Góra”, ponadto atrakcyjna nazwa portu, gwarantująca przyciągnięcie pasażerów jest zresztą kluczowym warunkiem sukcesu w tym biznesie i to ona powoduje że miejsca w samolotach się sprzedają, a port jest popularny wśród pasażerów). Przyciągałby bardzo dobrym skomunikowaniem transportem zbiorowym z najważniejszych miast regionu (Zielonej Góry, Gorzowa, Poznania, Leszna). Nasz port ma szansę zaistnieć w kontekście Wielkopolska- Ziemia Lubuska, a nie tylko w wycinku ograniczonym do samej Zielonej Góry i okolic jak to było do tej pory, i w kontekście ponadregionalnym należy ten port rozwijać.

Nasz port spełnia niemal wszystkie wymagania dla samolotów tanich linii lotniczych. Niestety- w porcie brakuje systemu ILS (Instrument Landing System), czyli radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności. Takie systemy w większości polskich portów lotniczych zamontowano w latach 90-tych. Nasz port też miał mieć taki system, który miał być przełożony z portu w Szymanach, ale nie było to możliwe. Postulujemy o jak najszybsze zamontowanie takiego systemu, po to by nasz port mógł obsługiwać samoloty tanich linii lotniczych. Szacunkowy koszt montażu takiego urządzenia to 700- 900 tys. PLN, natomiast dokładnych kosztów jego zakupu nie znamy- jest to ok. 3- 4 mln PLN.

W obecnej sytuacji ekonomicznej i niechęci PPL proponujemy by powołać spółkę o nazwie np. „Międzynarodowy Port Lotniczy Zielona Góra/ Wielkopolska” lub „MPL Wielkopolska/ Zielona Góra”, która zacznie działalność od zainwestowania w sprzęt pozwalający na jak najszybsze pełne wykorzystanie potencjału naszego portu lotniczego, a potem będzie dążyła do objęcia większej kontroli nad portem, którego właściciel, państwowe przedsiębiorstwo PPL, nie wykazuje nim niemal żadnego zainteresowania.

Niewydolność struktur PPL pokazują też statystyki. Ruch pasażerski w portach podległych PPL wzrósł w okresie 2003-2004 tylko o 17 %, podczas gdy w portach nie podległych PPL, ale innym zarządcom, aż o 49 %. W portach nienależących do PPL w tymże okresie ruch cargo wzrósł o 23 %, podczas gdy w portach PPL nawet nieznacznie zmalał o 0,4 %. Usamodzielnienie jest wielką szansą dla naszego portu.

Sytuacja naszego portu w tej chwili wygląda tragicznie: nawet Rzeszów pozyskał już połączenia do Londynu i Dublina (linki do informacji o tym: http://www.rzeszow-airport.pl/ ) podczas gdy nasz port jako jedyny w Polsce nawet nie ma kompetentnego zarządcy, co jest w ogóle podstawą jakichkolwiek kroków. Nasz port, zarządzany przez PPL, tkwi w komunistycznym marazmie i planuje obsługę mało obłożonych lotów krajowych, zorientowanych pod administrację, podczas gdy inne porty już dawno służą mieszkańcom regionów połączeniami międzynarodowymi.

Domagam się zmiany tej sytuacji i lepszego wykorzystania portu! PPL, zamiast fachowo zarządzać i pozyskiwać nowych przewoźników dla naszego portu, co jak pokazały ostatnie komunikaty, jest możliwe nawet w przypadku portów lotniczych w miastach wielkości Zielonej Góry, doprowadziło do sytuacji w której port nie może nawet przyjmować ruchu planowego. Brak jest podstawowych systemów nawigacji (np. ILS), nie wspominając że nawet po ich zainstalowaniu konieczne są obloty, testy, zgody ULC, publikacja map w systemie Airac itp. Zajmie to dużo czasu, a w przypadku montażu ILS nawet do pół roku.

Państwowe przedsiębiorstwo PPL, z przyczyn bliżej nie znanych, wolało rozwijać tylko porty w Warszawie i Rzeszowie, natomiast o tym w Zielonej Górze kompletnie zapomnieć. Port w Rzeszowie też jeszcze jest państwowy i należy do PPL (na szczęście już niedługo- tworzona jest spółka z samorządami), ale jednak ma w ofercie i Nowy Jork, i Chicago liniami tradycyjnymi oraz Londyn, i Dublin tanimi liniami. Ale tamte porty są bardziej fachowo zarządze, podczas gdy nasz port nawet nie ma ani walczącego o rozwój portu zarządu (jego dyrektor nawet nie wypowiada się w lokalnych mediach) ani potrzebnych urządzeń, ani jakościowo dobrej witryny internetowej, pokazującej dane ekonomiczne, takie jak liczba potencjalnych pasażerów mieszkająca w promieniu 100 km wokół portu.

To, co jest o naszym porcie w internecie, to raczej odstasza wszelkich potencjalnych przewoźników i jest zdecydowanie najgorsza spośród wszystkich portów Polski! Port lotniczy jest szansą dla naszego słabo skomunikowanego regionu, położonego w sercu Europy, ale tak trudno dostępnego. W port lotniczy jak dotychczas zainwestowano wg szacunków Klubu Przyjaciół Portu około 200- 300 mln PLN (zbudowano terminal, zmodernizowany pas startowy jakiego nie ma nawet np. w Łodzi, gigantyczne drogi kołowania, zainstalowano oświetlenie nawigacyjne) ale ten kapitał sie marnuje, ponieważ brakuje jeszcze kilku elementów aby móc przyjmować np. tanie linie, i żeby ten port naprawdę czemuś służył poza prestiżem.

Że to jest możliwe, pokazuje przykład międzynarodowego portu w Rzeszowie, który pozyskał przewoźnika Ryanair z lotami do Dublina i Londynu, albo podobne sukcesy portu w Bydgoszczy. Mamy nadzieję że PPL zacznie działania w celu podniesienia naszego portu lotniczego z jego obecnego upadku. Nasz port jako JEDYNY port regionalny w Polsce nie pozyskał żadnych nowych przewoźników międzynarodowych i grozić mu może nawet likwidacja, i to w chwili gdy inne miasta wielkości Zielonej Góry porty lotnicze budują od podstaw. Uważam brak jakichkolwiek działań PPL w celu definitywnej i szybkiej zmiany tej sytuacji za bulwersujacy opinię publiczną w naszym regionie i mam nadzieję że wizerunek PPL jako grabarza naszego portu się zmieni, a firma ta zaangażuje się w jego lepsze wykorzystanie dla dobra kilku milionów mieszkańców zachodniej Polski.

Komentarze

Prześlij komentarz

Waszym zdaniem



Jak bardzo szybko opublikować swoje teksty lub wydarzenie?

Jak publikować swój tekst/ event?
Swoje wydarzenie lub pojedynczy tekst podeślij na adres email: adam(małpa)wieczorna.pl
Zaopatrz emajl w komunikatywny tytuł: będzie on tematem twojego artykułu/ wydarzenia.
Możesz dołączyć plik graficzny (formaty: jpg, png, gif). Wydarzenie lub tekst ukaże się natychmiast na stronie.
Osoby zainteresowane stałą współpracą otrzymują swoje konto: zgłoszenia na wydawnictwo(małpa)wieczorna.pl. Odwołania publikacji i skargi, wnioski o wycofanie publikacji proszę słać sms-em Tel. 0604443623