22 mln zł na wspólne inwestycje miasta i kolei w Zielonej Górze

 

22 mln zł na wspólne inwestycje miasta i kolei w Zielonej Górze

Wygodne przesiadki z pociągu do autobusu, nowoczesna stacja kolejowa oraz bezpieczny i wygodny tunel dla pieszych łączący dwie części miasta. To wspólne inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz miasta Zielona Góra, które zostaną zrealizowane w  ciągu trzech najbliższych lat. Kolejarze i samorządowcy podpisali dzisiaj porozumienie o  współpracy przy inwestycjach na łączną sumę 22 mln złotych.

- PLK realizuje obecnie wielki program inwestycyjny obejmujący gruntowną modernizację infrastruktury w całym kraju. Jednym z jego najważniejszych elementów jest rozwój transportu kolejowego w wymiarze lokalnym i aglomeracyjnym. Tym chętniej współpracujemy z  samorządami, które rozumieją, że warto inwestować w rozwój kolei, bo to ekologiczny, bezpieczny i niezawodny środek transportu. Współpraca z miastem zaowocuje tym, że stacja w  Zielonej Górze zyska zupełnie nowy standard, dzięki czemu z pewnością zachęcimy wiele osób do korzystania z pociągów – powiedział Andrzej Filip Wojciechowski prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podpisany dziś dokument reguluje sposób realizacji trzech ważnych projektów, wskazuje też źródła ich finansowania. Pierwsza z inwestycji to przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, który obecnie stanowi „wąskie gardło" dla transportu autobusowego. Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273 (tzw. Nadodrzanka), będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Wiadukt zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla planów miasta, czyli budowy dużego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca kolejowego i integrację systemu transportowego. Dlatego, w myśl porozumienia, połowę kosztów tej inwestycji sfinansuje urząd miejski. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych. PLK już zawarła umowę z firmą projektową.

Druga z inwestycji dotyczy kompleksowej modernizacji istniejącego przejścia podziemnego dla podróżnych na stacji Zielona Góra. Obecnie 22-metrowy tunel pod torami łączy dwa z trzech peronów. Plany PLK i miasta zakładają jego przedłużenie o dodatkowe 25 metrów aż do ulicy Towarowej i pełne dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie pieszo-rowerowe. Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Koszt zaplanowanej przebudowy wyniesie ok. 6 mln zł.

Trzecia z inwestycji to budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów. Pozwoli ono wygodnie i  bezpiecznie przejść pasażerom z peronów i stacji do zaplanowanego przez miasto Centrum Przesiadkowego. Nowoczesne zadaszenie będzie nawiązywać stylistyką do terenu przydworcowego. Koszt jego budowy w całości sfinansuje miasto.

Realizacja powyższych przedsięwzięć pozwoli na pełną integrację transportu kolejowego z  miejskim transportem publicznym. Pasażerowie zyskają możliwość wygodnych przesiadek z  pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry. Inwestycje warte w sumie 22 mln złotych zostaną ukończone do 2018 roku. 

 

Zespół prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

 


Komentarze

Waszym zdaniem



Jak bardzo szybko opublikować swoje teksty lub wydarzenie?

Jak publikować swój tekst/ event?
Swoje wydarzenie lub pojedynczy tekst podeślij na adres email: adam(małpa)wieczorna.pl
Zaopatrz emajl w komunikatywny tytuł: będzie on tematem twojego artykułu/ wydarzenia.
Możesz dołączyć plik graficzny (formaty: jpg, png, gif). Wydarzenie lub tekst ukaże się natychmiast na stronie.
Osoby zainteresowane stałą współpracą otrzymują swoje konto: zgłoszenia na wydawnictwo(małpa)wieczorna.pl. Odwołania publikacji i skargi, wnioski o wycofanie publikacji proszę słać sms-em Tel. 0604443623