O metropolię dla Zielonej Góry i LGOM-u!
Warszawa, 4.06.2008
Szanowny Pan Donald Tusk, Prezes Rady Ministrów
LIST OTWARTY
Szanowni Państwo,
Jako ekonomista miast i regionów chciałbym zaapelować o przyznanie statusu metropolii dla aglomeracji Trójmiasta Lubuskiego (Zielona Góra i miasta satelickie, 294 tys. mieszkańców) oraz dla Zagłębia Miedziowego, tzw. LGOM, liczącego 0,5 mln mieszkańców.
Wg mnie najbardziej konieczna jest zmiana statusu Zielonej Góry i sąsiednich miast, które obecnie tworzą stowarzyszenie o nazwie „Trójmiasto Lubuskie”. Panuje tu unikalna w skali kraju sytuacja wynikająca z topografii regionu. W Zielonej Górze, położonej na śródleśnej polanie, wyczerpaniu uległy jakiekolwiek zasoby wolnej ziemi budowlanej. W wyniku tego w mieście nie rozwija się żaden przemysł, emigruje ogromny odsetek młodych pokoleń. Miastu grozi wykudnienie takie do jakiego doszło w niemieckim Guben już 50 km na zachód, które straciło aż 1/3 mieszkańców. Do podobnej sytuacji doszło w dwóch innych miastach w odległości 80 km- w Eisenhuettenstadt i Frankfurcie nad Odra, który skurczył się z 90 tys. do 61 tys. mieszkańców w ciągu dekady.
Priorytetami tej aglomeracji byłyby: stworzenie wspólnego systemu biletowego (obecnie podróżnujący wewnątrz aglomeracji muszą nabywać np. dwa bilety miesięczne) i wykorzystanie linii kolejowych do wprowadzenia systemu Szybkiej Kolei Miejskiej, która jest tu planowana od lat 70-tych. W Zielonej Górze znajduje się nieużywana linia średnicowa Kolei Szprotawskiej, łącząca główne osiedla miasta z dworcem kolejowym, na której przed wojną prywatny przewoźnik prowadził ruch podmiejski. Planowany system SKM połączyłby dzielnice Zielonej Góry z Nową Solą, Sulechowem, Nowogrodem Bobrzańskim i umożliwiłby urbanizację liniową wzdłuż linii kolejowych poza granicami miasta. Propozycję urbanizacji liniowej dla Zielonej Góry załączam.
Na terenie aglomeracji znajduje się port lotniczy w Babimoście, obecnie wykorzystany w niewielkim stopniu z racji statusu własnościowego (ostatni państwowy port regionalny w kraju).
Aglomeracja winna tu powstać na zasadzie wyjątku- faktu wyczerpania wszelkich możliwości rozwoju przestrzennego Zielonej Góry z racji korodu lasów wokół miasta. Jest to problem praktycznie nie do przezwyciężenia przez tamtejsze władze w krótkim okresie czasu.
Opowiadam się także za utworzeniem aglomeracji Zagłębia Miedziowego. Jest to konurbacja zamieszkała przez 0,5 mln mieszkańców, miasta są położone blisko siebie, problemem jest komuniacja pomiędzy nimi. Planowana jest szybka kolej miejska, ale władze tych miast nie mogą się porozmieć. Obecnie cały ruch w tej konurbacji odbywa się niemal wyłącznie przeciążonymi drogami, m.in. dwujezdniową drogą krajową nr 3.
Suma ludności powiatów i gmin składających się na aglomerację wynosi 497 560 osób, suma ludności czwórmiasta to 272 tys. mieszkańców. Do roku 1995 komunikację na terenie zaglębia obsługiwało państwowe WPK, po likwidacji tego ostatniego funkcjonującego WPK w Poslce jego majątek przejęły samorządy czwórmiasta. Układ komunikacji zbiorowej Zagłębia uległ kompletnej dezintegracji. Wszystkie 25 tras międzymiastowych, poza międzymiastowymi liniami 10 i 22 zostało zlikwidowane, częściowo zastąpiły je busy. Komunikacja kolejowa praktycznie nie istnieje, mimo że miasta łączą linie kolejowe. Samorządy niedawno dokonały propocyjnego przejazdu autobusem szynowym z Lubina do Polkowic, promując ideę stworzenia systemu SKM w zagłębiu. Nie działa też port lotniczy w Legnicy.
/-/
Szanowny Pan Donald Tusk, Prezes Rady Ministrów
LIST OTWARTY
Szanowni Państwo,
Jako ekonomista miast i regionów chciałbym zaapelować o przyznanie statusu metropolii dla aglomeracji Trójmiasta Lubuskiego (Zielona Góra i miasta satelickie, 294 tys. mieszkańców) oraz dla Zagłębia Miedziowego, tzw. LGOM, liczącego 0,5 mln mieszkańców.
Wg mnie najbardziej konieczna jest zmiana statusu Zielonej Góry i sąsiednich miast, które obecnie tworzą stowarzyszenie o nazwie „Trójmiasto Lubuskie”. Panuje tu unikalna w skali kraju sytuacja wynikająca z topografii regionu. W Zielonej Górze, położonej na śródleśnej polanie, wyczerpaniu uległy jakiekolwiek zasoby wolnej ziemi budowlanej. W wyniku tego w mieście nie rozwija się żaden przemysł, emigruje ogromny odsetek młodych pokoleń. Miastu grozi wykudnienie takie do jakiego doszło w niemieckim Guben już 50 km na zachód, które straciło aż 1/3 mieszkańców. Do podobnej sytuacji doszło w dwóch innych miastach w odległości 80 km- w Eisenhuettenstadt i Frankfurcie nad Odra, który skurczył się z 90 tys. do 61 tys. mieszkańców w ciągu dekady.
Priorytetami tej aglomeracji byłyby: stworzenie wspólnego systemu biletowego (obecnie podróżnujący wewnątrz aglomeracji muszą nabywać np. dwa bilety miesięczne) i wykorzystanie linii kolejowych do wprowadzenia systemu Szybkiej Kolei Miejskiej, która jest tu planowana od lat 70-tych. W Zielonej Górze znajduje się nieużywana linia średnicowa Kolei Szprotawskiej, łącząca główne osiedla miasta z dworcem kolejowym, na której przed wojną prywatny przewoźnik prowadził ruch podmiejski. Planowany system SKM połączyłby dzielnice Zielonej Góry z Nową Solą, Sulechowem, Nowogrodem Bobrzańskim i umożliwiłby urbanizację liniową wzdłuż linii kolejowych poza granicami miasta. Propozycję urbanizacji liniowej dla Zielonej Góry załączam.
Na terenie aglomeracji znajduje się port lotniczy w Babimoście, obecnie wykorzystany w niewielkim stopniu z racji statusu własnościowego (ostatni państwowy port regionalny w kraju).
Aglomeracja winna tu powstać na zasadzie wyjątku- faktu wyczerpania wszelkich możliwości rozwoju przestrzennego Zielonej Góry z racji korodu lasów wokół miasta. Jest to problem praktycznie nie do przezwyciężenia przez tamtejsze władze w krótkim okresie czasu.
Opowiadam się także za utworzeniem aglomeracji Zagłębia Miedziowego. Jest to konurbacja zamieszkała przez 0,5 mln mieszkańców, miasta są położone blisko siebie, problemem jest komuniacja pomiędzy nimi. Planowana jest szybka kolej miejska, ale władze tych miast nie mogą się porozmieć. Obecnie cały ruch w tej konurbacji odbywa się niemal wyłącznie przeciążonymi drogami, m.in. dwujezdniową drogą krajową nr 3.
Suma ludności powiatów i gmin składających się na aglomerację wynosi 497 560 osób, suma ludności czwórmiasta to 272 tys. mieszkańców. Do roku 1995 komunikację na terenie zaglębia obsługiwało państwowe WPK, po likwidacji tego ostatniego funkcjonującego WPK w Poslce jego majątek przejęły samorządy czwórmiasta. Układ komunikacji zbiorowej Zagłębia uległ kompletnej dezintegracji. Wszystkie 25 tras międzymiastowych, poza międzymiastowymi liniami 10 i 22 zostało zlikwidowane, częściowo zastąpiły je busy. Komunikacja kolejowa praktycznie nie istnieje, mimo że miasta łączą linie kolejowe. Samorządy niedawno dokonały propocyjnego przejazdu autobusem szynowym z Lubina do Polkowic, promując ideę stworzenia systemu SKM w zagłębiu. Nie działa też port lotniczy w Legnicy.
/-/
dokładnie super pomysł trójmiasto przynajmniej ma jakiś sens a robienie metro z gorzowa i zielonej jako miast oddalonych o 100km jest idiotyzmem
OdpowiedzUsuńa tak na marginesie to ten blog jest super i gorąco pozdrawiam
trzymam kciuki zebyu się udało. gratuluję energii z którą walczy Pan o przyszłośc Zielonej.
OdpowiedzUsuńSzkoda tytlko że wsród Pana artykułów są te o narkotykach lekkich. Niestety cześć ludzi dyskfalifikuje wszystkie Pana apele patrząc przez pryzmat gandzi. nasze społeczeństwo chyba jeszcze do tego nie dorosło. Nieraz trzeba przemilczeć niewygodnie poglądy żeby ugrać inne tematy. Małe to ale prawdziwe
OdpowiedzUsuń15.07.24fangyanting
ray ban sunglasses
oakley sunglasses outlet
ray ban outlet
kate spade handbags
michael kors
oakley sunglasses outlet
ed hardy clothing outlet
longchamp outlet online
sac louis vuitton
soccer jerseys for sale
cheap snabacks
chanel handbags
oakley sunglasses wholesale
burberry outlet online
toms shoes sale
michael kors uk
louis vuitton borse
chanel online shop
ray ban glasses
replica watches for sale
coach outlet online
air jordan uk
kate spade new york
true religion outlet
michael kors bags
michael kors outlet
retro jordans
hollister kids
michael kors outlet online
louboutin femme
jorda femme pas cher
abercrombie & fitch
longchamp pliage pas cher
abercrombie and fitch
coach factory outlet
HE softball bats days toms shoes outlet grew burberry outlet hotter and air max even the nights ray ban sunglasses grew new balance outlet tolerably warm. adidas On burberry outlet a bullet-- coach outlet store online chipped new balance tree louboutin in polo ralph lauren front hermes of moncler sale our oakley parapet thick clusters tory burch of cherries michael kors handbags were louis vuitton forming. wedding dresses Bathing ralph lauren outlet in nike mercurial the nike free 5.0 river thomas sabo ceased to be jordan shoes an gucci handbags agony converse shoes and mac cosmetics became swarovski crystal almost a replica watches pleasure. omega watches Wild gucci outlet roses ralph lauren with the north face pink uggs on sale blooms t
OdpowiedzUsuń