Most drogowo-kolejowy w Stanach zamiast mostu drogowego w Milsku

Ostatnio wiele się mówi o planowanej odbudowie mostu na Odrze w Milsku. Plan ten pochłonie nawet ponad 100 mln PLN. Jednakże winien on budzić spore kontrowersje z racji dość niejasnego procesu decyzyjnego. Niedaleko bowiem znajduje się inny most- nieużywany, porzucony, zapomnniany.

W wielu krajach obowiązkowym elementem procesu decyzyjnego jest proces oszacowania inwestycji (transport investment appraisal), celem uniknięcia nieefektywnego wydawania publicznych pieniędzy, wymuszonego zwykle przez ukryty lobbing i sprzeczność interesów jednostkowych z interesem ogółu.

Przy dokonywaniu opracowania szacującego każdy z wariantów inwestycji i wybierający najlepszą lokalizację stosuje się metodologię oszacowania różnych wariantów danej inwestycji transportowej. Regułą jest iż najlepszy stosunek kosztów do efektów daje nie budowa nowego mostu od podstaw kosztem kilkuset mln PLN, ale właśnie lepsze wykorzystanie już dostępnej infrastruktury: na przykład istniejącego mostu.




Tak może się zdarzyć się również i w przypadku Milska. Równolegle, 10 km w górę rzeki istnieje inny, zaniedbany, zniszczony, nieużywany most w Stanach. Był on mostem kolejowym, a za ułamek kosztów nowego mostu może stać się mostem kolejowo-drogowym.

Uwzględniane w takich analizach są nawet koszty czasu straconego przez kierowców i pasażerów czasie dojazdu na dalej odległy element infrastruktury. Bez zbytnich obliczeń można stwierdzić że nawet w takiej analizie z dużym prawdopodobieństwem wygrać mogłaby opcja dostosowania istniejącego mostu niż opcja budowy nowego.

Most w Milsku skrócić może drogę z Zielonej Góry do Poznania o 20 km, a do Leszna i Ostrowa Wlkp. o 40 km. Niemniej podobne wyniki przynieść może przebudowa mostu w Stanach/ Bobrowicach. Warto, by publicznie przedyskutować także i to rozwiązanie.

Komentarze

  1. Przykro mi to mówić, ale autor artykułu kompletnie nie wie o czym pisze. To prawda, że należy zrobić porównanie kosztów różnych wariantów, ale wariant z wykorzystaniem mostu w Stanach jest po prostu niemożliwy. Czemu? Bo ten most jest po pierwsze za wąski. Nadaje się co najwyżej na most ze szlakiem rowerowym i za tym jestem całą duszą. Po drugie przebudowa dróg dojazdowych zjadłaby całą różnicę w kosztach budowy nowego mostu. Jest jeszcze wiele innych aspektów, ale nie chce mi się o nich pisać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Kompletna bzdura. Zanim się cos napisze trzeba mieć o tym pojęcie. Koszt remontu mostu w Stanach to ok 5-6 mln złotych i jest to most zabytkowy (podlega ustawie o zabytkach). Lepiej juz go wyremontować, uzupełnić tory które złomiarze sprzedali w skupach i zrobić linię kolejową Nowa Sól-Wolsztyn, po której będą jeżdziły zabytkowe pociągi z Wolsztyna i ludzie będą mogli dojeźdzać do pracy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. http://markonzo.edu http://aviary.com/artists/Prilosec-prilos http://www.pyzam.com/profile/3332340 laketrik cheshire http://helzberg-diamonds.wackwall.com http://chictini.com/mohawkcarpet triathlon ushttp http://cs.calstatela.edu/wiki/index.php/User:Mohawk_Carpet http://www.bing.com/community/forums/t/657118.aspx http://www.rottentomatoes.com/vine/showthread.php?t=1477725 grammy meriden http://blog.bakililar.az/helzbergdiamonds/ http://www.rottentomatoes.com/vine/showthread.php?p=17358206 dotted

    OdpowiedzUsuń
  4. pociągi?
    nie ma mowy za stare i w ogóle nieopłacalne

    OdpowiedzUsuń
  5. Two Englishmen swarovski were prada handbags laid gucci shoes low bottega by sunstroke. michael kors outlet My pandora jewelry salient memories ray ban sunglasses of that time louis vuitton are the heat of the burberry outlet midday sun, mizuno running and hair straightener working cheap oakley sunglasses half-naked nfl jerseys with polo ralph lauren outlet online sand--bags michael kors punishing louboutin one's ray ban sunglasses shoulders which ugg were already uggs on sale flayed womens clothing by the sun; and the longchamp handbags lousiness babyliss of hollister our clothes and michael kors boots, air max 90 which were christian louboutin literally dropping to pieces; and thomas sabo the struggles hermes birkin with kate spade the mule watches which

    OdpowiedzUsuń
  6. Just wish to say your article is as surprising. The clearness for your post is simply spectacular and that i can suppose you are knowledgeable in this subject. Well together with your permission allow me to take hold of your feed to keep updated with imminent post. Thanks one million and please continue the rewarding work. ariadne travel

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Waszym zdaniem



Jak bardzo szybko opublikować swoje teksty lub wydarzenie?

Jak publikować swój tekst/ event?
Swoje wydarzenie lub pojedynczy tekst podeślij na adres email: adam(małpa)wieczorna.pl
Zaopatrz emajl w komunikatywny tytuł: będzie on tematem twojego artykułu/ wydarzenia.
Możesz dołączyć plik graficzny (formaty: jpg, png, gif). Wydarzenie lub tekst ukaże się natychmiast na stronie.
Osoby zainteresowane stałą współpracą otrzymują swoje konto: zgłoszenia na wydawnictwo(małpa)wieczorna.pl. Odwołania publikacji i skargi, wnioski o wycofanie publikacji proszę słać sms-em Tel. 0604443623